Categories
articles

ממשק נכון וטיפולים מניעתיים כשגרה

"כל כך פשוט למנוע, כל כך פשוט למות"

חלק רואים בכלבם כ"בן משפחה" ואילו אחרים רואים בו כממלא תפקיד חשוב (שמירה וכד').

כרופא וטרינר אני נתקל ביותר ויותר בעלי כלבים שלא מקפידים על טיפולי מניעה קבועים ולא פעם הסיבה לכך היא חוסר המודעות לטיפולים המניעתיים האפשריים.

חשוב להדגיש כי דווקא הכלבים ה"מושבניקים" ואלו החיים בסמוך למושבים, הם אלו החשופים ליותר פתולוגיות ופתוגנים (מחלת הכלבת שמועברת בעיקר בנשיכה משועלים, תנים ויונקים אחרים המשוטטים חופשי, שדות המלאים בקרציות, הפרשות של כלבים לא מחוסנים, מגע עם חיות משק אחרות ועוד…).

פעולות המניעה המקובלות מסתכמות בהרחקת המפגעים מהכלב, בהרחקת הכלב מהמפגעים ובטיפול ויעוץ וטרינרי.

להלן פירוט קצר לגבי המחלות, הפתוגנים (מחוללי המחלה) והטיפול המניעתי המקובל בארצינו:

1. חיסונים:

א. חיסון כלבת שנתי- חיסון חובה

מחלת הכלבת נגרמת מנגיף הרבדווירוס, גורמת לפגיעה קשה במערכת העצבים ולמוות של החולה, בין אם מדובר בכלב, באדם או בחיות אחרות בעלות דם חם.

עפ"י חוק מחויב כל אדם המחזיק כלב – לחסנו מגיל 3 חודשים  ובכל שנה.

ב. חיסון משושה שנתי- חיסון רשות (מומלץ)

חיסון בודד הניתן אחת לשנה ומחסן את הכלב כנגד שישה פתוגנים גורמי מחלות שונות:

1) דלקת מעיים נגיפית (Canine Parvo viral Enteritis)-

נגרמת  מוירוס הפרוו. פוגעת בעיקר בגורים בגיל 8-16 שבועות ובלא מחוסנים.

לא מסוכנת לאדם אך יכולה לגרום למוות של הכלב.

וירוס זה עמיד למרבית חומרי החיטוי ויציב בסביבה למשך שנים.

2) דלקת כבד נגיפית (Canine Hepatitis)-

נגרמת מווירוס האדנו 1. פוגעת בעיקר בצעירים לא מחוסנים. פוגעת בעיקר בכבד ובעיניים. לא מסוכנת לאדם אך יכולה לגרום למוות של הכלב.

3) כלבלבת (Canine Distemper) –

נגרמת מנגיף הפאראמיקסווירוס (CPiV). פוגעת בעיקר בכלבים צעירים לא מחוסנים.

הפגיעה היא בעיקר במערכת העצבים והנשימה. לא מסוכנת לאדם אך יכולה לגרום למוות מהיר של הכלב.

4)Canine Parainfluenza –

נגרמת מנגיף פאראמיקסווירוס (CDV) השונה מזה של הכלבלבת.

אחד הגורמים להתפתחות שעלת המכלאות הגורמת לשיעול, הפרעות נשימה והקאות. פוגעת בכלב אך בד"כ אינה מסכנת חיים. אינה מסוכנת לאדם.

5)+6) לפטוספירוזיס (Leptosrirosis)-

נגרמת מחיידק (ולא מוירוס כמו הקודמים).

פוגעת בעיקר בכבד ובכליות. יכולה לגרום לפגיעה קשה בכלב ומאידך ניתנת לטיפול באנטיביוטיקה.

חיידק זה היינו זואונוטי משמע פוגע גם בבני האדם.

2. טיפול נגד טפילים:

א. תילוע כללי

תולעים מסוגים שונים יכולות לחדור לגוף הכלב. חלק מהן עלולות לגרום לנזק רב לאיברים חיוניים כמו: כבד, ריאות, מעיים .. ואילו אחרות כמעט ואינן מזיקות.

תילוע ניתן לרוב בכדורים. נהוג לתלע אחת ל- 6 חודשים אך ניתן ומומלץ לעשות זאת בתדירות גבוהה יותר שכן התילוע פועל כנגד התולעים הקיימות כבר בגוף הכלב ואינו מחסן את הכלב מהדבקה חדשה.

תולעת הפארק ((Spirocerca Lupi

טפיל זה היינו "חדש" יחסית בנוף ארצינו ולכן אינו מוכר מספיק בקרב הציבור הרחב.

בשל העובדה שאינו מוכר ובגלל אלימותו, בהמשך הכתבה מצוי מידע נפרד אודותיו.

חשוב לציין כי קיימים באזורנו מקרים מאובחנים רבים של פגיעות ומוות של כלבים מטפיל זה ואין להקל ראש במהירות התפשטותו.

הטיפול כיום ניתן באמצעות זריקה המתבצעת לפחות כל 3 חודשים ומאפשרת פגיעה בתולעים במהלך נדידתם בגוף הכלב.

חשוב להדגיש כי התמדה ודיוק בזמני הזריקות יכולים במקרה זה במיוחד להציל חיים.

ב. פרעושים וקרציות

טפילים חיצוניים מוצצי דם העלולים לגרום מעבר לחוסר נעימות, גרד ואי שקט גם למחלות סיסטמיות קשות הן לכלב והן לאדם.

שכיחות טפילים אלו באזורנו ועצם העובדה שדי אפילו בטפיל בודד כדי לגרום למחלה קשה (קרציה בודדת תעביר לכלב את הגורם לקדחת קרציות ולאדם את הגורם לקדחת הבהרות) מחייבת אותנו בטיפול מניעתי רציף וקבוע.

רפואה שלמה

לפרטים נוספים ושאלות יש לפנות ל- B-vet  , ת.ד 9189 , ינוב.  טל: 054-4494212

Categories
articles

טיפולים יזומים וטיפולי חירום

קרדית האוזן

טפיל אוזניים שכיח בעיקר באוזני חתולים אך לעיתים נמצא אותו גם באוזן הכלב. קרדית האוזן גורמת לדלקות אוזניים, גרד אוזן והפרשה שחורה. קיים טיפול מניעתי ע"י אמפולות, אך הטפיל ניתן לסילוק בקלות יחסית בטיפול משולב גם לאחר שהחיה כבר נגועה.

כרדית האוזן

הקרציה

הקרציה הינה טפיל שכיח ביותר אשר עלול אף לגרום למותו של הכלב. בעת הצמדות הקרציה לבעה"ח ומציצת דמו היא עלולה להדביקו בחיידק המחולל את המחלה הידועה כ"קדחת הקרציות". מניעת הצמדות הקרציה ע"י תכשירי הדברה שונים היא כמובן הדרך הטובה ביותר למניעת המחלה, אך אבחון מהיר של הכלב החולה יכול גם הוא להביא להחלמה מהירה יחסית.

הקרציה היא טפיל שכיח ביותר שיכול להביא גם למותו של הכלב. הקרציה יכולה לגרום  למחלה בשם: קדחת הקרציות, הנגרמת מחיידק אותו היא מעבירה לכלב בזמן מציצת הדם. מניעת הצמדות הקרציה ע"י תכשירי הדברה שונים היא כמובן הדרך הטובה ביותר למניעת המחלה, אך אבחון מהיר של הכלב החולה יכול גם הוא להביא להחלמה מהירה יחסית . בתמונה: כלב משוטט שנמצא בקרבת המושב כשכ-90% מגופו מכוסה בקרציות. לכלב שלום.
כלב משוטט שנמצא בקרבת המושב כשכ-90% מגופו מכוסה בקרציות. לכלב שלום.

הפרעוש

הפרעוש אמנם לא יגרום למותו של הכלב אך ממרר את חייו וגם את חיינו. הפרעוש יגרום לגרד, דלקות עור, עלול להעביר תולעים, לגרום להתפתחות אלרגיה ואפילו לגרום בעקיפין לאוטוהמטומה ("אוזן בלון"). מניעה של הדבקות בפרעושים במושב הינה משימה לא פשוטה ודורשת מלחמה מתמדת באמצעים שונים: שמפו מיוחד, הדברת שטח, תכשירי הדברה בריסוס/אמפולות….

הפרעוש הוא הצרה האמיתית. אמנם לא יגרום למותו של הכלב אך ממרר את חייו וגם את חיינו. הפרעוש יגרום לגרד, דלקות עור, יכול להעביר תולעים, התפתחות אלרגיה ואפילו לגרום בעקיפין לאוטוהמטומה( "אוזן בלון"). מניעה של פרעושים במושב הינה משימה לא פשוטה ודורשת מלחמה מתמדת באמצעים שונים: שמפו מיןחד, הדברת שטח, תכשירי הדברה בריסוס / אמפולות....
פרעוש

עקיצות פרעושים- גם אנחנו סובלים.